Vanamees ja meri(1985)

Vanamees ja meri(1985)(104)

Autor: Ernest Hemingway

20160515_193241

Tutvustus

Ehkki pealtnäha on tegu lihtsakoelise looga vana kaluri kalapüügiretkest, mis kujuneb tõsiseks emotsionaalseks katsumuseks, on „Vanamees ja meri” tegelikkuses rikas teos, mille sisemine keerukus iseloomustab suurt kirjandust. Hemingway armastab retoorikat ning apelleerib tihti lugeja tunnetele, sentimentaalsusele. 1954. aastal on ta seletanud: „Ma püüdsin kujutada reaalset vanameest, reaalset poissi, reaalset merd ja reaalset kala, ja reaalseid haisid. Aga minu kujutatud elutruuduses ning ehtsuses tähendavad nad ka palju muud.” Tõsi: tegu on mitmeplaanilise ja mitmetähendusliku mõistujutuga, kus kujutatakse inimest, alistamatut kaotajat, oma eluvõitluses, samuti aga ka inimese ja looduse igipõlist vastandlikkust ja samal ajal ka ühtekuuluvust.

Oli selline üsna tõsine ja traagiline lugemine, ühest vanast kalurist, kellel minu arusaamist mööda ei olnud eriti kalaõnne. Mulle igatahes meeldis ja võib-olla tulevikus ma loen veel midagi sellelt autorilt, kuna tegu on siiski klassikaga ja mulle meeldis väga ka lõpplahendus, kuigi see oli mõnes mõttes väga kurb. Igatahes see raamat sobis ka lugemisväljakutse punkti alla ja muidugi ka mu koduraamatukogu mereteemalise väljakutse alla. Igatahes sobiv lugemine ning kuigi lugu polnud eriti rõõmus ega ka naljakas, siis vahest võib ju ka tõsist lugu lugeda. Soovitan!

 

 

Lisa kommentaar

