Mees, kes teadis ussisõnu(2007)

Lugemiseväljakutse 2024

11. Olen ilmselt viimane eestlane, kel see raamat veel lugemata oli

Mees, kes teadis ussisõnu(2007)(384lk)

Autor: Andrus Kivirähk

Kirjastus: Eesti Keele Sihtasutus

Tutvustus

Viimane mees, kes mõistab ussisõnu, mõtiskleb oma elu üle. Vanast ja vägevast metsarahvast on saanud abitud küla-elanikud; ajapikku on muistsete aegade teadmised ja oskused unustusse vajunud, asemele on tulnud uued ahvatlevad asjad.

Ussisõnade oskamine ei tähenda teoses ainult metsarahva looduse mõistmist, vaid ka võimu ja valitsemist selle asukate üle. Need tarkused võtab Leemet lapsepõlves üle oma onu Vootelelt. Kogu Leemeti elu käib aga heitlus maailma mõistliku tajumise üle – ühel pool end poolearuliseks loitsinud hiiekummardajad, teisel pool silmakirjalikud kristluse kummardajad, kes on ka ise kõik endised metsaasukad, koos raudmeeste ja munkadega. Väheseid huvitab, mis ümbruses tegelikult toimub. Tasapisi metsaasundus siiski hääbub ning selle tarkust, juuri ja Põhja Konna jääb hoidma ainult Leemet – viimane mees, kes teadis ussisõnu.

Kui ikka saatus tahab, siis viib ta mind veel selle kuu viimastel päevadel kokku raamatuga, mida ilmselt paljud teist on juba lugenud, aga mina jõudsin selleni alles nüüd. Jaa see oli küll nüüd selline lugemine, mis kohe nipsust mind kui lugejat kaasa haaras ja ma tõesti tahtsin väga teada, kes on Põhja Konn ning kuidas see ussisõnade lausumine ikkagi käib. Eks sedagi tuli peategelasel Leemetil oma onu Vootelelt õppida. Eks see olnud ju nii, et kes juba külla elama kolinud enam ussisõnu ei mäletanud ja need, kes veel metsas elasid, püüdsid seda tarkust ka omandada, nii ka Leemet. Mind võlus küll lugu oma jutustamisstiili poolest ja ma tõesti ahmisin seda lugu endasse, kui nii võib öelda.

Mulle meeldis see mida lugesin ja ilmselt soovitan seda ka teistele lugemiseks. Ma ei tea miks ma ainult selle lugemisega niikaua ootasin. Eks ma olen eelnevalt päris mitmeid tema raamatuid lugenud ja mulle meeldis väga Rehepapp, siis nüüd on sinna kõrvale lisandumas ka see raamat. Autor suudab kohe luua maailma, mis mind endaga haaras ja enne lahti ei lasknud, kui olin jõudnud kenasti lõpp-punkti. Vahelduseks täitsa hea lugemine ja seda kõike oma Eestimaa autorilt.

Lisa kommentaar